
Mijn ervaring
De afgelopen 16 weken heb ik veel nieuwe dingen geleerd en gezien. Bij Madaq Chocolatier ben ik ingezet als tweede man op sales. Dit bracht veel verantwoordelijkheden met zich mee, wat erg interessant was. Dingen zoals actief luisteren, snel reageren, koude acquisitie en marktonderzoek doen werden volledig aan mij overgelaten.
Aan het begin van mijn stage was ik verlegen en bang om mensen onaangekondigd te bezoeken. Na dit een stuk of 20 keer te hebben gedaan begon ik er goed mijn draai in te vinden. Toch bleef elke benadering spannend. Het voelde voor mij toch als iets onnatuurlijks om ergens zonder aankondiging naar binnen te lopen, om vervolgens de bedrijven proberen te overtuigen waarom Madaq Chocolatier hét product was dat zij nodig hadden.
Vergelijking van mijn 0-meting, 1-meting, en 2-meting:
Ik zie een duidelijke vooruitgang. Aanvankelijk vond ik het lastig om direct potentiële klanten te benaderen. Doordat veel oefening werd ingebouwd en middels feedback leerde ik hoe ik mijn boodschap overtuigender en effectiever in de hand kon zetten. Dit werd vooral duidelijk toen ik tijdens koude acquisitie gesprekken voerde met makelaars, waar ik leerde om weerstand te overwinnen en mijn verhaal aan te passen aan de behoeften van elke klant.
Mijn commercieel bewustzijn verdiepte zich ook sterk: door uitgebreid vooronderzoek naar de bedrijven, die ik zou bellen, was mijn begrip van de markt en meer specifiek van de problematiek bij (potentiële) klanten grondiger, wat ook resulteerde in een betere toon en vastigheid, zoals het uiteenzetten aan diverse horecabedrijven langs waarom mijn product van toegevoegde waarde kan zijn, om hun zaak nog optimaler te positioneren.
Daarnaast heb ik een sterker verantwoordelijkheidsbesef ontwikkeld. Het beheren van mijn eigen klantenportfolio en het zorgen dat afspraken werden nagekomen, gaf me een gevoel van verantwoordelijkheid dat ik aan het begin van mijn stage nog niet volledig had. Dit kwam tot uiting in hoe ik zelfstandig opvolging gaf aan leads en ervoor zorgde dat elk contactmoment waardevol was.
In de grafiek hieronder kun je zien hoe mijn professionele groei die ik heb doorgemaakt eruitziet:
